Wycieczka techniczno-szkoleniowa Oddziału Olsztyńskiego SEP do Petersburga
W dniach 11-15 czerwca 2014, członkowie Olsztyńskiego Oddziału Stowarzyszenia Elektryków Polskich, uczestniczyli w wycieczce techniczno-szkoleniowej do Petersburga.
Wycieczkę techniczno-szkoleniową zorganizował Zarząd Oddziału Olsztyńskiego Stowarzyszenia Elektryków Polskich.
Podczas wycieczki, uczestnicy zwiedzali: Rygę (z okien autokaru), Peterhof, Petersburg, Carskie Sioło. Obejrzeli także ciekawe miejsca na terenie Petersburga, interesujące pod względem historycznym i technicznym.
W drodze do Petersburga, grupa SEP z Olsztyna zatrzymała się na posiłek w zajeździe Rauboniu, zlokalizowanym na Litwie przy drodze ok. 19 km od granicy litewsko-łotewskiej. Osoby, które sprawnie zjadły posiłek mogły zwiedzić znajdujące się obok mini ZOO. Na terenie mini ogrodu zoologicznego można zobaczyć: lwy, tygrysy, rysie, niedźwiedzie, małpy, jeżowce, pancerniki, strusie, lamy … Wieczorem grupa dojechała do hotelu w mieście położonym na granicy estońsko-rosyjskiej Narva w Estoni, które znajduje się 130 km od Petersburga.
Po sprawnym przekroczeniu granicy, w dniu 12 czerwca grupa dojechała do Peterhof, gdzie znajduje się zespół pałacowo-ogrodowy i letnia rezydencja, założona przez cara Piotra I. Jak się dowiedzieliśmy trafiliśmy na święto państwowe Dzień Rosji (День России), błędnie nazywane Świętem Niepodległości. Jest to oficjalne Święto Narodowe Rosji, które obchodzone jest corocznie od 1994. Ponieważ, w tym dniu, muzea na terenie Rosji są zamknięte, zwiedzenia zespołu pałacowo-ogrodowego zostało ograniczone do ogrodów z fontannami. Wielki Pałac stoi pośrodku parku, którego górna część stanowi park francuski z wieloma fontannami. Ogromne wrażenie robi fontanna Neptuna wykonana w 1658 roku w Norymberdze dla uczczenia końca wojny trzydziestoletniej. W 1782 roku została sprzedana carewiczowi Pawłowi. Park dolny, wybudowany jest w stylu angielskim i dzieli jego Wielka Kaskada z 1724 roku, upamiętniająca triumf Rosji nad Szwecją. Zdobi ją 37 złoconych posągów z brązu oraz 64 fontanny i 142 wodotryski. Interesującym rozwiązaniem hydrotechnicznym są mechaniczne fontanny, które działają z wykorzystaniem pomp hydraulicznych, czerpiąc energię bezpośrednio ze strumienia płynącej wody. Woda do parku doprowadzana jest z Wzgórz Ropszyńskich znajdujących się 22 km od ogrodu i spływa ona potem do Kanału Morskiego i dalej do Zatoki Fińskiej. Fontanny znajdujące się na terenie zespołu pałacowo-ogrodowego zużywają dziennie do 100 tys. m³ wody. Najlepszym przykładem jest Fontanna Słońce, wykonana w postaci wysokiej kolumny ze złoconymi tarczami, z których wystrzeliwują 72 strumienie wodne na kształt promieni słonecznych. Kolejną ciekawostką techniczną była widoczna z daleka, Zapora Petersburska, którą stanowi ponad 25-kilometrowy system tam i śluz wodnych, zbudowanych w celu ochrony przeciwpowodziowej miasta Peterhof i Petersburga. Oddziela ona Zatokę Newską od Zatoki Fińskiej. Jej zadaniem jest ochrona miasta przed falami do 5 metrów.
Kolejnym punktem wycieczki był Petersburg, dawniejszy Piotrogród położony jest nad Zatoką Fińską. Jest on położony w odległości 150 km od granicy z Finlandią. Miasto położone jest na 42 wyspach delty Newy i przepływa przez nie ponad 90 rzek. Petersburg został założony na początku XVIII wieku przez cara Piotra I, który zaplanował, że będzie on Wenecją Północy. Komunikacja miała odbywać się głównie kanałami. Ze względu na brak miejsca część z kanałów zasypano i utworzono ulice. W Petersburgu znajduje się jedno z trzech największych muzeów świata – Ermitaż, które posiada kolekcję ok. 3 milionów dzieł sztuki. Jak powiedziała przewodniczka, znajduje się tutaj tyle eksponatów, że poświęcając 1 minutę na eksponat i robiąc to przez 8 godzin dziennie, trzeba poświęcić 8 lat aby zwiedzić całe muzeum. Ogromne wrażenie na zwiedzających zrobił Sobór Izaaka uważany za największą świątynię, której budowa trwała ponad 40 lat. W Petersburgu mieszka 4,6 ml mieszkańców. Uruchomione w dniu 15 listopada 1955 roku Petersburskie metro składa się z pięciu linii i w ciągu dnia przewozi ok. 2,5 mln pasażerów. Składa się ze 113,6 km podziemnych linii i 64 stacji. Jest to jeden z najgłębiej położonych systemów metra na świecie. Najgłębiej położona stacja do Admirałtiejskaja, znajduje się na głębokości 86 metrów.
Ciekawostką techniczną były zwodzone mosty na rzece Newie w Petersburgu. Newa to rzeka o długości 74 km rzeka wypływająca z jez. Ładoga i uchodząca do Zatoki Fińskiej. Średnia głębokość Newy wynosi 8-11 m (rekordowo 23 m), a szerokość 340-650 m (do 1250 m w delcie). Zarówno trakcja elektryczna jak i linie zasilające oświetlenie mostów zostały wykonane w sposób umożliwiający bezprzerwowe zasilanie nawet w czasie ich podniesienia.
Wyspy połączone są 396 mostami, z których 14 największych jest co noc w godz. 1:30 do 4:00, otwieranych w celu umożliwienia statkom pełnomorskim przedostania się na jezioro Ładoga. Powstanie trzech z mostów związane jest z polskimi inżynierami – Andrzejem Pszenickim i Stanisławem Kierbedziem. W 1903 roku ukończono budowę mostu Trockiego (Mostu Świętej Trójcy), który zaprojektował Gustav Eiffla (projektant wieży Eiffla w Paryżu) a zaangażowany był inż. Andrzej Pszenicki. Drugi most Pałacowy zaprojektował inżynier Andrzej Pszenicki i stoi on obok Ermitażu. Jego budowę rozpoczęto w 1912 roku a budowa trwała cztery lata. W 1942 roku inżynier Kierbedzia opracował projekt zwodzonego mostu żelaznego, którego budowa trwała 8 lat. Został on nazwany mostem Zwiastowania.
Po przejechaniu ok. 1100 km autokarem z postojem w Kownie i zwiedzaniem oraz przerwą na posiłek w Suwałkach w dniu 20-08-2014, cała grupa SEP szczęśliwie dotarła do Olsztyna i wszyscy wrócili do domów.